strona główna-> wyszukiwarki
Wyszukiwarki internetowe
Katalogi a wyszukiwarki
Ruch w internecie odbywa się przede wszystkim poprzez wyszukiwarki i katalogi.
Obecnie katalogi mimo, że jeszcze parę lat temu stanowiły istotną cześć ruchu w polskim
internecie tracą na znaczeniu.
Wyszukiwarki obsługują setki milionów zapytań dziennie
i z biegiem czasu i rozpoznawalności funkcji wyszukiwarek zapytania stają się coraz
bardziej szczegółowe, dotyczą konkretnych rozwiązań czy danych produktów.
Coraz więcej klientów w celu znalezienia produktu wykorzystuję wyszukiwarki.
Pozycjonowanie w wyszukiwarkach
Odpowiednie przygotowanie witryny (pozycjonowanie i optymalizacja) i zapewnienie jest widoczności w wyszukiwarkach
zwiększa prawdopodobieństwo, że osoby przeszukujące odwiedzą ją. Zapytania w wyszukiwarkach są skonkretyzowane i ruch uzyskany na stronie z wyszukiwarek
jest już sformatowany.
Co to są roboty, pajączki ?
Bazy danych wyszukiwarek tworzone są przez specjalne
programy zwane robotami lub pajączkami. Poruszają się one poprzez sieć odnośników stając
się nieustannie przeszukiwać sieć w celu znajdowania nowych stron.
Algorytm wyszukiwania
Wyszukiwarki posiadają pełne tekstowe spisy stron, których ranking tworzony jest na
podstawie algorytmów łączących spisane słowa i wyrażenia z poszczególnymi wagami.
Algorytmy rankingu są najbardziej strzeżoną tajemnicą i zmieniają się niemal codziennie.
W początkowym okresie do przeszukiwania internetu wykorzystywano katalogi zawierające listy stron.
Listy powstawały na podstawie wpisów dokonywanych przez redaktorów. Najbardziej znanym
katalogiem obecnie jest Dmoz.org, w 2009 roku został wykupiony przez Aol.com.
Historia powstawania katalogów i wyszukiwarek
- Excite - 1993
Jeden z pierwszych katalogów w sieci koordynowany przez pięciu studentów z Uniwersytetu Stanford.
W początkowym okresie stanowił główne źródło pojawiania się nowych
stron, stracił na znaczeniu gdy pojawiły się typowe wyszukiwarki. Adres strony www.excite.com.
Po pęknieciu bańki internetowej w 2000 roku Excite.com zbankrutował. Excite jest często
określany jako przykład niewykorzystanej szansy. Mimo dobrego wejścia na rynek popełnił
wiele błędów min. skupiając się tylko na zdobywaniu jak największej liczby stron w swojej bazie,
i prezentowaniu agresywnych reklam, zapominając o pracy nad indeksem wyszukiwawczym.
- Yahoo - 1994
Najbardziej znany serwis w USA, założony przez dwóch doktorantów z Uniwersytetu Standford.
Yahoo posiadał katalog powstawły w oparciu o wyszukiwarkę AltaVista. Obecnie katalog jest
wykorzystywany przez Yahoo, wpis do niego jest płatny. Największym błędem Yahoo było brak
dostrzeżenia możliwości rynku jaki tworzą wyszukiwarki do 2002 roku Yahoo korzystało i prezentowało
swoim klientem wyszukiwarkę obecnego największego konkurenta - Google. Opóźnienie wejścia we własną
wyszukiwarkę stało się głównym powodem przegranej na rynku reklam kontekstowych. Od 2008 roku Yahoo
ponownie współpracuje z Google prezentując reklamy kontekstowe Google.
- Web Crawler - 1994
- Lycos - 1994
- AltaVista - 1995
- Inktomi - 1996
- Ask Jeeves - 1997
- Google - 1997
- MSN search - 1998